Wednesday, 21 September 2016

permulaan sem baharu (sambungan kerja penyelidikan)

bermula sem ke-3 ini dengan perasaan yang berbaur. terlalu banyak tanggungjawab dan janji2 yang digalas. namun, janji sebagai seorang pelajar master yang ingin GOT perlu didahulukan. Insyallah..

progres penyelidikan sedang berada di tahap ke 3.

tahap pertama - menyediakan proposal kertas kerja yang merangkumi bab 1 (pengenalan tajuk dan sebagainya), bab 2 (kajian literatur) dan bab 3 (metodologi yang berkait rapat dengan instrumen dsb).

tahap kedua - mengkaji kajian penyelidik lepas dan menyediakan insrumen yang lengkap. tahap ini mngambil masa hampir satu sem kerana proses yang banyak ditukar dari semasa ke semasa. kajian saya bermula dengan 2 bahagian sahaja dalam soal selidik, kemudian, ditambah menjadi 3 bahagian supaya maksud yang ingin disampaikan tercapai kepada responden. 

semasa proses pencarian soal selidik ini, kita tidak boleh bergantung kepada satu kajian sahaja, lebih baik jika soal selidik diubahsuai daripada beberapa kajian menjadi kajian kita sendiri. ayat dan cara soalan/item ditulis juga perlu ringkas dan mudah difahami. 

tahap ketiga - mengedarkan dan menguruskan data daripada responden kajian.

walaubagaimanapun, saya ingin menceritakan proses saya mendapatkan kebenaran menjalankan penyelidikan seperti yang saya pernah tulis di entry sebelum ini agar dapat memberi manfaat kepada kawan2 yang lain. 

tips yang pertama, sila ambil tindakan awal ( seawal 6 bulan sebelum tarikh kita ingin memungut data kalau boleh). hal ini kerana, proses nye tersangat lah lambat. maklumlah, kita nak minta bantuan manusia, makanye, tidak lah dapat segera apa yang kita nak. 

bagi kawan2 yang berminat untuk mendapatkan borang eprd tersebut, boleh emel terus kepada saya di alamat wannoor_89@yahoo.com.my.

borang eprd

dalam kes saya, seawal sem 2 saya dh mula cari borang yang perlu di isi dan di hantar ke pihak eprd, namun pertengahan sem baru saya dapat surat kebenaran tersebut, itupun, setelah berkali-kali kol mereka, hampir setiap minggu saya akan kol bertanyakan progres. namun, surat tersebut memberikan tarikh yang tersangat lah pendek (lebih kurang 2 bulan), walhal, semasa itu saya masih lagi bergelut dengan asaimen yang banyak. makanye, kol lah lg mereka, dikatakan perlu hantar surat individu untuk meminta di tambahkan lagi masa tempoh menjalankan penyelidikan tersebut, saya pon hantarlah. ini juga memakan masa yang lama. surat diterima dengan tarikh hingga hujung tahun 2016. NAMUN, berlaku pula kesilapan no. ic saya. makanya, kol lagi dan setelah 2 minggu kemudian, barulah dapat surat yang betul seperti di minta. beberapa kali juga berasa marah dan geram, namun disabarkan hati. 

surat kebenaran daripada eprd
\

kemudian, dihantar pula surat individu dan surat kebenaran tadi kepada pihak JPN. ini juga memeningkan kepala, surat tersebut tidak sampai ke bahagian yang terlibat. hampir 2 minggu setelah hantar, saya kol untuk update, masih tidak sampai surat tersebut. namun, pegawai yang terlibat tersangat baik hati memberikan emel peribadi beliau untuk saya antar kembali surat tersebut. beliau mengepos ke rumah saya.

surat kebenaran daripada pihak JPN


kemudian, proses penghantaran surat2 td dan surat individu permohonan data kepada pihak PPD. ini juga memakan masa hampir 2 minggu, kerana pegawai yang terlibat sibuk dengan tugasan hakiki. makanya, saya terpaksa kol pegawai tersebut sendiri untuk memohon. Alhamdulillah, En.Shaarani sangat baik hati membantu saya, data yang diminta dihantar secara emel malam itu juga dan surat diambil kemudian di PPD. 

begitulah, proses yang sangat memenatkan bagi saya, berurusan dengan manusia. namun, kita sendiri lah yang sepatutnya tahu dan sedar hal tersebut. uruskan dengan awal supaya tidak menggangu kelak. 

setelah selesai urusan surat menyurat, saya mula pergi ke sekolah-sekolah untuk meminta bantuan penolong kanan atau pengetua sekolah untuk mengedarkan soal selidik tersebut. Alhamdulillah, setiap sekolah yang saya pergi langsung tidak keberatan untuk memberikan bantuan. namun, ia memakan masa kerana saya perlu travel ke 3 pekan berlainan. 

masih lagi stuck di tahap ketiga ini, data2 responden, belum penuh dikutip lagi. insyallah, dalam masa 2 minggu, saya boleh memulakan kemasukan data spss. 


sekian, untuk entry kali ni, sehingga bertemu kembali,









No comments:

Post a Comment